Poremećaj iz spektra autizma može biti povezan s intelektualnim teškoćama, teškoćama u motoričkoj koordinaciji i pozornosti, te fizičkim zdravstvenim problemima, kao što su spavanje i gastrointestinalni poremećaji. Poremećaji autističnog spektra su velika i raznolika skupina poremećaja rane dječje dobi nepoznate etiologije. Unatoč nizu istraživanja, uzroci nisu posve razjašnjeni. Znanstvena istraživanja ukazuju na to da se radi o nasljednom neurorazvojnom poremećaju, kao i o utjecaju faktora okoline.
Osnovna obilježja poremećaja iz spektra autizma su:
- teškoće u socijalnim interakcijama,
- teškoće neverbalne i verbalne komunikacije,
- neuobičajeno ponašanje,
- ograničene aktivnosti i interesi,
- stereotipije.
Zahvaljujući većem senzibilitetu društva, te mogućnostima rane procjene i otkrivanja autizma kod djece prosječne inteligencije i s blagim jezičnim kašnjenjenjem, ali jasnim odstupanjima u razvoju socijalne komunikacije dovode do dijagnosticiranja poremećaja iz spektra autizma u sve mlađoj dobi. Istraživanja pokazuju da rana dijagnostika, kao i rana intervencija mogu poboljšati rezultate habilitacije i prilagodbe djece s autizmom.
Može se reći da je prividno povećanje pojavnosti autizma koje se uočava u cijelom svijetu rezultat preciznije dijagnostike, promjene dijagnostičkih kriterija i veće senzibilizacije javnosti za probleme osoba sa autizmom. Naime, najnovija istraživanja pokazuju da se pojavnost poremećaja iz spektra autizma u proteklih 50 godina povećala čak 15 puta; procjenjuje se da se poremećaji iz spektra autizma javljaju u omjeru 20 na 10 000 novorođene djece.
KAKO U RANOJ DOBI PREPOZNATI TEŠKOĆE SOCIJALNE KOMUNIKACIJE KOD SVOG
DJETETA ?
- Ne odaziva se na ime
- Rijetko uspostavlja kontakt pogledom
- Ne donosi igračke i predmete da podijeli svoje interese
- Ne poziva druge u igru, radije se igra samo
- Druge često koristi kada nešto želi, primjerice uzme za ruku i odvuče do željenog predmeta
- Smanjeno obraća pažnju na druge osobe
- Često ne reagira na ono što mu drugi govore
- Ne govori, ne razumije jednostavne naloge
KAKO MOŽETE POTICATI SVOJE DIJETE U OBITELJSKOM OKRUŽENJU ?
- Igrajte se sa djetetom na podu, budite u njegovoj razini, pokušajte da položaj tijela
bude „licem u lice“ - Prilikom igre uključite se u djetetovu igru, slijedite njegovo vodstvo i pratite njegove
interese, ponekad pokušajte „omesti“ djetetovu igru, imitirajte (zrcalite što je dijete
izvelo) - Komentirajte, imenujte i verbalizirajte ono što dijete radi i ono na što je usmjereno
- Podesite okolinu kako bi stvorili priliku za komunikaciju- omiljeno piće ili predmet
djeteta stavite izvan njegova dosega, ali na način da ga može vidjeti. U trenutku kada
uočite da dijete želi taj predmet, najprije vi pokažite na predmet uz pomoć geste
pokazivanja. Djetetu pružite predmet u trenutku kada ono samo pokuša ponoviti
gestu pokazivanja. - Ohrabrivanje kontakta očima na prirodan način- držite predmeta u blizini svog lica,
igre skrivača s djetetom („ku-ku“) - Za vrijeme šetnje ili vožnje automobilom, naglašenom gestom i govorom, pokažite
djetetu avion koji leti, autobus, psa i sl. - Koristite igračke koje se aktiviraju, kao što su na primjer, igračke na navijanje te
pritom recite „tri, četiri…“ na uzbudljiv način i u trenutku kad dijete pogleda igračku
te potom Vas, pokrenite igračku i recite „sad!» - Ohrabriti dijete da imitira svakodnevne rutinske aktivnosti- imitativna igra
- Od rutina stvorite igru
- Igranje izmjeničnih igara (dodavanje – ti pa ja, građenje tornja, bojanje, bojanje,
spremanje igračaka, igre lutkama, sviranje, slaganje slagalica itd.) - Poduprijeti, nagraditi odgovore
- Poduprijeti, nagraditi iniciranje komunikacije (ponuditi prikladniji model ako je
potrebno, npr. Gestu popratiti verbalizacijom, proširiti rečenični iskaz)