Postoji uobičajena zabluda da je najbolji način za poticanje dječje kreativnosti jednostavno maknuti se s puta i pustiti dijete da bude kreativno. Iako je istina da su djeca prirodno znatiželjna i radoznala, potrebna im je podrška da razviju svoje kreativne sposobnosti i ostvare svoj puni kreativni potencijal. Podržavanje dječjeg razvoja uvijek je čin balansiranja: koliko strukture, koliko slobode; kada krenuti, kada odstupiti; kada pokazati, kada reći, kada pitati, kada slušati.
Pritom valja imati na umu kako ključni izazov za roditelja ne bi trebao biti kako “naučiti” djecu kreativnosti, već kako stvoriti plodno okruženje u kojem će njihova kreativnost pustiti korijenje, rasti i cvjetati. U nastavku donosimo nekoliko kratkih savjeta koji svakom roditelju mogu biti od velike pomoći u poticanju kreativnosti kod svojih mališana:
1. Pokažite primjere kako biste potaknuli ideje
Prazna stranica, prazno platno i prazan ekran mogu biti zastrašujući. Zbirka primjera može vam pomoći da potaknete maštu. U radionicama Malog Kaja, uvijek počinjemo prikazivanjem oglednih projekata — kako bismo dali dojam o tome što je moguće (inspirativni projekti) i dali ideje kako započeti (početni projekti).
2. Potaknite „petljanje“
Većina ljudi pretpostavlja da se mašta odvija u glavi, ali ruke su jednako važne. Kako bismo djeci pomogli u stvaranju ideja za projekte, često ih potičemo da počnu petljati s materijalima. Dok se djeca igraju s LEGO kockama ili petljaju s materijalima za izradu, pojavljuju se nove ideje. Ono što je počelo kao „besciljna aktivnost“ postaje početak proširenog projekta.
3. Osigurajte širok izbor materijala
Djeca su pod dubokim utjecajem igračaka, alata i materijala u svijetu koji ih okružuje. Kako biste uključili djecu u kreativne aktivnosti, osigurajte im pristup širokoj raznolikosti materijala za crtanje, gradnju i izradu.
4. Naglasite proces, a ne proizvod
Mnoga od najboljih iskustava učenja događaju se kada su ljudi aktivno uključeni u izradu stvari, ali to ne znači da bismo trebali usmjeriti svu pozornost na stvari koje su napravljene. Još je važniji proces kroz koji se stvari stvaraju. Dok djeca rade na projektima, istaknite proces, a ne samo konačni proizvod. Pitajte djecu o njihovim strategijama i izvorima inspiracije. Potaknite eksperimentiranje odajući počast neuspješnim eksperimentima jednako kao i uspješnima.
5. Postavljajte (autentična) pitanja
Za djecu je sjajno uroniti u projekte, ali također je važno da se odmaknu kako bi razmislili o tome što se događa. Djecu možete potaknuti na razmišljanje postavljajući im pitanja o njihovim projektima. Često počinjemo pitanjem: “Kako ste došli na ideju za ovaj projekt?” To je autentično pitanje: stvarno želim znati! Pitanje ih navodi na razmišljanje o tome što ih je motiviralo i nadahnulo..